Job

De laatste tijd als ik de bijbel pak, valt mijn oog nogal eens op het boek Job. Job had een fantastisch leven, een mooi gezin, gezondheid, veel rijkdom, veel bezit, luxe en alles. Hij woonde, zeg maar, aan de goudkust en had het helemaal gemaakt in deze wereld.

Op een kwade dag komt zijn hele gezin om, zijn bedrijf gaat failliet, huis in de fik, er volgt ziekte en tegenslag, zo gek als je het kunt bedenken en Job ziet het helemaal niet meer zitten. Hij wordt depressief en moppert en klaagt. Ik wou dat ik nooit geboren was, ik had moeten sterven bij mijn geboorte.

Job stelt God de vraag: Waarom?  Waarom is al die ellende er in de wereld? Waarom laat God mij leven, terwijl ik de zin van het leven niet zie? ik heb alleen nog maar tranen, ik heb geen vrede en rust meer. Alles waar ik bang voor was is gebeurd.

 

Dan komen zijn vrienden bij hem op bezoek en gaan met hem in gesprek. Job jonge, wat is dit nu? Niet boos worden als ik dit tegen je zeg, maar eh….

Toen andere mensen het moeilijk hadden, toen heb jij ze geholpen. Je gaf ze goede raad, je gaf ze weer moed. Als het slecht ging met anderen, dan hielpen jouw woorden hen. Jij gaf hun nieuwe kracht.

Maar nu het met jouzelf niet goed gaat, nu verlies je de moed. Nu jou een ramp is overkomen, nu heb je geen hoop meer. Maar je hoeft niet bang te zijn, je kunt op God vertrouwen! Want je hebt altijd eerbied voor God gehad, je hebt altijd goed geleefd.

God doodt geen onschuldige mensen, hij laat eerlijke mensen niet zomaar verdwijnen. Dat weet je toch, Job!

Als ik jou was, Job, zou ik God om hulp vragen. Want God doet bijzondere dingen, dingen die mensen niet begrijpen. Hij doet wonderen, ontelbaar veel.

Deze stukjes uit Job hoofdstuk 3, 4,en 5 zijn uit het leven gegrepen!

Vroeger ging ik ook somberen en dacht ik: Wie ben ik nu helemaal? Wat voor toegevoegde waarde heb ik nu helemaal in deze wereld? Ik had er net zo goed niet kunnen zijn. Plezier had ik niet in het leven.

Soms kunnen deze gedachten nog rondspoken. Want raak je je baan kwijt en daarmee ook je collega’s uit het zicht, weg sociale contacten, dan is dat best balen.  Soms heb je gewoon tegenslag en gaat het leven niet zoals je graag wilde. Nu weer een blessure die blijvend lijkt te zijn en ziekte in de familie  of een overlijden en dan denk ik ook wel eens, man man, wat een tranendal hier.

Maar die vriend van Job had wijze woorden! Kom op Job! Kom op Ellie! Verlies de moed niet. Je hoeft niet bang te zijn, je kunt op God vertrouwen!

Hou vol! Soms is het moeilijk. En er is veel meer leed in de wereld dan mijn baanverlies of blessure, maar God is dezelfde. Hij was er al voordat de wereld ontstond en Hij zal er altijd zijn. Snap ik daar wat van? Nee echt niet! Toch geloof ik dit. Want God is trouw. Hij troost en bemoedigd mij. Kom op Ellie! Richt je op Mij!

Als ik mij op God richt, ga ik bidden, lezen en muziek draaien. Want ik hou van Opwekking 🙂 En dit fleurt mij weer op. Voor jou is dit misschien weer wat anders, maar zoek iets wat bij je past.

Want ik weet, dat God een plan heeft met deze wereld. Ik richt mij op God, op Jezus! De Heer geeft mij geluk en vrede.  Jezus is voor mij aan het kruis geweest. Hij is mijn Redder. Omdat ik dat geloof, heb ik vrede. Is het nu niet goed en gaat het niet naar wens, ik heb uitzicht op een eeuwige heerlijkheid. Waar ik bij God woon en waar geen tranen en verdriet meer zullen zijn.

Zit ik nu te somberen, heb ik zorgen dan richt ik mij op God. Ik prijs Hem om wie Hij is, wat hij heeft gedaan voor mij. Dan valt de somberheid van mij af, er blijven dingen die niet lekker lopen, maar ik ga het in perspectief zien. In de eeuwigheid zal ik gezond zijn, er heerst liefde en trouw voor eeuwig! Geen pijn, verdriet, ziekte en ellende meer. Kom op, Hou vol!

Zo simpel is het? Ja klopt. Maar ook zo moeilijk is het. Vertrouwen op God die je niet ziet, maar wel in gelooft. Je pijn en je verdriet los laten en je richten op God is echt niet zo gemakkelijk! Maar het geeft mij vrede. Vrede die alle verstand te boven gaat. Vrede die rust geeft midden in de storm die er soms woedt.

Een reactie plaatsen